A hiperrealizmus lehetséges előzményei rendkívül sokrétűek. A
nagyítás és a személytelen ismétlés tipikus pop art-jegyek (POP ART), az éles
megjelenítés kapcsán többen figyelmeztettek a HARD EDGE lehetséges hatására,
egyébként pedig a fotó és festészet dialógusa az egész huszadik századi
művészetet átható folyamat. Lényeges szerepe volt a fényképnek Utrillo, Degas,
Picasso, Max Ernst, Picabia, Duchamp, Rodcsenko stb. művészetében, a háború utáni
időszakból pedig mindenekelőtt David Hockney, Francis Bacon, Malcolm Morley és
például Gerhard Richter nevét kell kiemelnünk, akiknek egy-egy, a hatvanas évekből
származó periódusa már a hiperrealizmus közvetlen előhírnökének számít.
Az irányzatra
jellemző, hogy képviselőinek jó része tematikailag
"szakosodott": Richard McLean szinte mindig lovakat és lóversenypályákat
fest, Chuck Close portrékat, Richard Estes olyan nagyvárosi utcarészleteket, ahol
kötelezően van fényreklám és kirakatüveg, Ralph Goings a kaliforniai autóutak
mentén látható szegényes boltokra és kocsmákra specializálta magát, Ed Rusche
benzintöltő állomásokra és autóroncsokra. A hiperrealista festmények többsége a
jólfésült, külsőségeiben tetszelgő reklámvalóság apológiájaként hat, de
nemegyszer finom kritikai vagy önkritikai töltésre is fölfigyelhetünk. Richard Estes
például olyan szögből festi a kirakatüvegeket, hogy azok tükörként (is)
funkcionálnak, sőt gyakran egy másik tükörből visszaverődő látvány jelenik meg
bennük. Amennyiben magát a nyersanyagként kezelt fotót is "tükörnek"
tekintjük, a mű többszörösen a tükörkép tükörképének értelmezhető, ami már
önmagában is megkérdőjelezi a művész által választott objektív leképezés
hitelét. Hasonló a helyzet Chuck Close portréi esetében is, amikor a művész olyan
fényképeket választ alapanyagul, melyeken a fényképezőgép "objektívje"
csal: az arcnak nem minden része van egyenlő távolságra a lencsétől,
így nem minden pontja egyformán éles. Close ilyen fényképeket nagyít
minden változtatás nélkül - tehát hibájukkal együtt - óriási méretűre.
Egyúttal jó példák ezek arra is, hogy a hiperrealizmus nem teljesen mentes
a CONCEPTUAL ART által kezdeményezett önelemző jellegtől, még ha az európai
hiperrealistákra inkább a tartalmi szintű társadalmi és politikai érdeklődés
is a jellemző.
A hiperrealizmus (szinonimájaként gyakran használják még a
SZUPERREALIZMUS és a RADIKÁLIS REALIZMUS elnevezést) elsősorban amerikai eredetű
irányzat. Ismertebb képviselői a már említetteken kívül Ralph Kanovitz, Claudio
Bravo, Franz Gertsch festők és három szobrász: Duane Hanson, John de Andrea és John
Davis. Az irányzat az 1972. évi kasseli Documentán vonult fel úgymond hivatalosan is a
nemzetközi művészeti élet porondjára.
A magyar művészek közül mindenekelőtt Birkás Ákos, Csernus Tibor,
Gyémánt László, Kéri Ádám, Kocsis Imre és Méhes László munkásságában vagy
egy-egy alkotói periódusban tapasztalhatók hiperrealista jegyek.
Forrás: Sebők Zoltán: Az
új művészet fogalomtára, Orpheusz Kiadó, 1996
|