Az impressziót, a benyomást festették meg.
Embertömeget, fürdősöket, evezős csónakokat, a víz csillogó felszínét festették
meg. Az új témákhoz új eszközök kellettek. A véletlen, de vonzó monumentummal
való alkalmi találkozást azon nyomban meg kell örökíteni. Hiszen minden örökös
mozgásban van, a megvilágítás állandóan változik. Ez a képtípus szülte meg azt a
valamit ami az impresszionizmus nevet kapta. Monet Impresszió, a felkelő nap című
képéről kapta a nevét.
1874. április 15-én megnyitják kiállításukat. Szigorú bírálatban
részesül a rajzok tompa életlenségéért, a festmények hanyagságáért, azért a
nemtörődömségért, amellyel a részleteket kezelik és általában az egész gondatlan
nagyvonalúságáért. A cikk írója szerint az új festőknek a legfőbb eszménye nem
több mint saját impresszióik rögzítése. Az impresszionista név csúfnév volt
eredetileg.
1876. újabb kiállítás. Újabb kritika: Öt vagy
hat őrült... akit elvakított a nagyravágyás, azért gyűlt össze ezen a helyen, hogy
kiállítsa munkáit. Sokan belepusztulnak majd a nevetésbe, mihelyt meglátják ezeket
az odakent képeket. De voltak pozitív nyilatkozók, védelmezők is.
Azokra a dolgokra koncentráltak amelyeket a párizsi, nagyvárosi
kispolgári élet szépségeinek tartottak. Például egy-egy éppen arra haladó alak
tűnő látvány, röpke, megragadott pillanat, amelyet mintha csak kikaptak volna a
modern élet egyre gyorsuló folyamatából, hogy a művész élettapasztalatának
gyorsításával lefirkálják. Szándékosan hiányoznak belőlük a drámai hatások,
sőt, a pillanatnyi dolgok vonzó vonásait örökítették meg. Az impressziót
festették meg, nem azt amit eszükkel láttak, amiről tudták, hogy ott kell lennie.
Az impresszionista festészet foltszerű és vázaltszerű. Az
impresszionista festményt megérteni és élvezni csak úgy lehet, ha a szemlélő
ugyanolyan álláspontra helyezkedik a valósággal szemben, mint a festő. Az
impresszionista festménynél, a képtől hátralépve, meg kell találnunk azt a
távolságot, amelyben a festékfoltok összemosódnak és egy szempillantásra kialakul
bennünk is az impresszió, amelyet a festő visszaadni igyekezett.
A fényképezőgép feltalálása is hatott erre az új stílusra.
Festményeiken voltak olyan részletek amik nem látszottak teljesen, mintha levágták
volna őket, olyanok mint egy rosszul megkomponált fénykép.
1886-ra megszűnt az impresszionizmus, de hatása a művészetekre nagyon
nagy volt. Az impresszionistákból fejlődtek ki a posztimpresszionisták akik közül
Cézanne festészete volt a kubizmus előzménye.
Manet: az impresszionisták atyja. Olympia, Abszintivó -
naturalisztikus
Degas: sok visszatérő témája volt, azt tartotta, hogy mindent
sokszor kell megfesteni, ilyen témák: balett, táncosok, alakjait sokszor a kép
szélénél levágta. A táncosok szoknyáján a szín és árnyékhatások figyelhetők
meg.
Monet: a napszakokat figyelte, a
múló benyomást festette (szénakazal, katedrális). Célja: megragadni
a fény és a levegő múlékony pillanatait, a "legillékonyabb hatásokat".
Reggeli a szabadban, Nők a kertben, Regatták Argentenilben, Impresszió,
a felkelő nap.
Renoir: álomszerű, gondtalan világ, csak akkor festett amikor
boldog volt, amikor festeni akart. Falusi tánc, La Moulin de la Galette, Evezősök
reggelije.
Pierre-Auguste Renoir
(1841-1919)
Franciaországban, Limoges-ben született 1841-ben.
Nagyon szép hangja volt ezért énekelni akarták taníttatták szülei. De érezte o nem
erre született. Ezért inkább porcelán-festo inasnak állt. Nagyon ügyesnek bizonyult.
Addig festette a porcelánt amíg a gépi festést fel nem találták.
Miközben a gyárban dolgozott, az ebédszünetekben
a Louvre képtárait járta. Hamarosan elhatározta, hogy festőművész lesz. Charles
Gleyer műtermébe iratkozott, ahol diáktársa volt Monet és Bazille is,
segítségükkel megismerkedett Manet-val. Egyre szorosabb kapcsolat alakult ki köztük,
sokszor találkoztak, hogy megvitassák elméleteiket, lassan megszülettek az
impresszionisták.
Alkotóidőszakát a francia-porosz háború
szakította meg. Őt is besorozták. Miután visszatért Párizsba folytatta a festést.
Megismerkedett Paul Durand-Rueljel műkereskedővel aki támogatta az impresszionistákat,
segítségével sok képét sikerült eladni.
1880-as évek első felében festészete válságba
jutott. Utazgatni kezdett.
Párizsba
visszatérve utai képi benyomását új festési módba olvasztott. Az
úgynevezett "száraz" stílus,
amit eleinte használt, további nehézségeket jelentett a műkereskedőjének.
1890-ben megházasodott. Felesége Aline, két fia
is született. Élete kiegyensúlyozott, boldog időszakba érkezett. Ennek egy betegség
vetett véget, eltörte a karját és ez reumás rohamot váltott ki ami fokozatosan
nyomorékká tette. Hogy fájdalmát csökkentse sok időt töltött a meleg
dél-franciaországi vidékeken. Élete végén már tolószékben festett. 1919-ben halt
meg.
Renoir szerette az élvezeteket, a festészet pedig
életörömének kifejezése volt. Csak akkor dolgozott amikor boldog volt és
szándékosan olyan témákat választott, amelyeket vonzónak talált. Kedvenc témája a
nők festése. A megszokott történelmi vagy irodalmi témákkal szemben mindennapi
témákat dolgozott fel.
Tagja volt annak a csoportnak akikből az
impresszionisták váltak ki. Együtt vágtak neki a fontainebleau-i erdőnek, ahol a
szabadban dolgoztak. Renoir először sötét színeket használt barnát és feketét,
később áttért a szivárvány minden színére. Gyorsan kellett festenie, hogy
megragadja a természet színeit, mielőtt azok megváltoznának, hiszen a szabadban
dolgoztak ahol a fényt nem lehet szabályozni.
1883-ban kialakította a száraz technikát, ahol
éles kemény kontúrokkal vette körül a figurát. Részletes előtanulmányokat
végzett.
1890-es évekre ezek az éles körvonalak ismét
lágyabbá váltak. Melegebb színeket kezdett használni, különösen a vöröset.
Képei: Diana, le Grenouillere, Női akt
napsütésben, A Moulin de la Galette, A hinta, A Szajnapart Champrosay-nél, A Szajnapart
Asnieres-nél, Irene Cahen d'Anvers kisasszomy, A velencei Doge-palota, A velencei Szent
Márk tér, Vidéki tánc, Városi tánc, Tánc Bougivalban
Renoir: Le Moulin de la Galette
A kép 1876. nyarán készült, nem műteremben, hanem a helyszínen.
A kép mintha táncba hívna mindenkit, aki csak rá néz. Forognak a
ruhák, röpülnek a szoknyák. Valami kimondhatatlan derű: az élet, a tánc, a
beszélgetés öröme keríti hatalmába a szemlélőt.
A kép egy jelenetet állít elénk. A háttérben egy nyáron
tárva-nyitva álló bálterem, előtte az udvar asztalokkal, padokkal, akácfákkal. Az
asztalon jobboldalt akár egy csendélet: kancsó, üveg, két pohár. A szereplők
férfiak nők vegyesen. A többségük táncol, de vannak akik beszélgetnek.
A jelenetet nyári nap világítja meg. A szeszélyesen elosztott -
foltokban felvillanó vagy palástszeruen szétterülő - fény erről árulkodik.
A satnya kis akácfák buja növényzetté válnak, s mintha nem is
lámpák, hanem óriási zamatos gyümölcsök csüngenének róluk. Az udvar
törmelékkel borított talaja pedig mintha gomolygó felhő volna.
Renoirnak sikerül egy köznapi jelenetet csodálatos tüneménnyé
varázsolnia.
A kép már nem is lehetne zsúfoltabb, de mégse érezzük annak. A
festmény levegős, könnyed, fesztelen.
Szerkezete: átlók melyekre az asztal és a padok is támaszkodnak. A
függőleges irányt jelzik a székek és a padok, a fák, a lámpaoszlopok, csillárok
rúdjai; vízszintes irányba mutat: a két szék támlájának keresztlécei, a
táncterem fala. De ezek a főbb vonalak csak nagyon utalásszerűek. A szerkezet nem a
mértan szabályainak engedelmeskedik. Nála a szerkezet alapja a szín és a fény.
A vonalperspektívát megtartja, de a levegőperspektívát nem. A
távolság növekedésével nem csökken a színek erőssége.
Eltűnnek a határozott körvonalak, az éles határok, s ezáltal az
alakzatok képlékennyé válnak. Az előtérben elhelyezkedő alakok nagyobbak, de rajzuk
elmosódottabb. A háttérbe lévő alakok egymástól elütő színeikkel válnak ki a
kép egészéből.
Pillanatnyiság, fényképszerűség érződik a képen (félbe vágott
figurák).
Képi mélység: befelé kisebbednek az alakok.
Háttér: apró, foltszerű figurák, erőteljes színekkel.
Középtér: a vonalak élesebbek, a táncosok skálája kiszélesedett.
Előtér: a figurák nagyobbak, a rajz elmosódott, színek ereje
lecsökken.
A kontúroknak nincs szerepe átadják helyüket a színfoltnak.
Egybeolvadnak az alakok, fák, talaj, Minden lebeg.
Degas képi komponálásának és a
XX. század kompozíciós törekvéseinek összehasonlítása ismétlés és utánzás
szempontjából
Degas komponálása eleinte centrális, később a pillanatfelvétel
technikáját alkalmazza (félbevágott alakok). - a XX. Században a fényképezés
alkalmazza ezt a technikát.
Jellemző rá, hogy képeit kisebb változtatásokkal megismételte.
Hajlamos volt szinte vég nélkül ismételni bizonyos témákat. De a képek mégis
újak, nem unalmasak. Ilyen visszatérő témák: táncosok, lovak, öltöző nő,
fürdőzők.
"Az embernek tízszer, százszor
is le kell rajzolnia ugyanazt a témát."
Ismétlésre a XX. században példaként lehetne említeni Paul Klee-t,
aki például a Kalap, hölgy és asztalka című képét ismétli meg Hölgydémon
címmel, ahol az idillt veszélyessé növeszti.
Chagallnál a kecske jelenik meg több képen: Önarckép kecskével,
Önarckép hét újjal (a festmény festményén van a kecske), Anyaság (kecske a
háttérben).
Braque a gitárt ismétli: Nő gitárral, Gitár és klarinét.
Picasso: A matador halála, Matador és női akt.
A hiperrealizmusra is jellemző az ismétlés, mivel a művészek egy
bizonyos témára szakosodtak. Pl. Richard McLean (lovak, lóversenypálya), Chuch Close
(portrék), Ed Rusche (benzinkút, autóroncs).
"Az enyémtől kevésbé spontán
művészet már nem is lehetne. Amit én hozok létre, az a gondolkodás
és visszaemlékezés, mely a nagy mesterek tanulmányozásának eredmény,
inspirációról, spontaneitásról, temperamentumról mit sem tudtam."
Élete végén képein egyre jobban elvesztek a részletek, egyre
elnagyoltabbak és a színek egyre harsányabbak. (pl. Fésülködő nő -
befejezetlen).
A XX. századra jellemző, hogy a részletek nem fontosak, a kubizmus
például a formákra helyezi a hangsúlyt, más stílusok a színekben találják meg a
kifejezésmódjukat.
Ferenczy Károly (1862, Bécs - 1917,
Budapest)
Festő, az impresszionizmus legnagyobb magyar mestere, Ferenczy
Noémi, Béni és Valér apja. Jogi, mezőgazdasági tanulmányait félbehagyva 1884-től
festészetet tanult Rómában és Münchenben, majd két évig a párizsi Julian Akadémia
növendéke volt. Robert-Fleury és Bouguereau voltak tanárai, de mint magyar
tanulótársai: Csók István, Iványi-Grünwald Béla, ő is Bastien-Lepage-t tartotta
eszményképének. Ezt tükrözi Párizsban készült első muve, Kallós Ede arcképe
és 1889-92 között Szentendrén készült alkotásai (Válás, Leányok virágot
gondoznak stb.). 1893-ban Münchenben megismerkedett Hollósy Simonnal és
szabadiskolának idegen és magyar tagjaival. Fejlődésére ez időben Herterich
hatott igen erősen (Madárdal, Orfeusz stb.).
1896-ban csatlakozott a Nagybányára vonult festőcsoporthoz
(Hollósy Simon, Réti István, Thorma János, Csók István, Iványi-Grünwald Béla és
mások), és ott hosszú időre le is telepedett. Stílusa ettől kezdve egyenletes
ütemben fejlődött sajátosan egyénivé, amely ugyanakkor a nagybányai irányzatot is
képviselte (Hegyi beszéd két változata, 1896-97; Három királyok, 1898; Esti
hangulat lovakkal, Hazatérő favágók, 1899; Józsefet eladják testvérei, 1900 stb.).
1900-tól a napfény festése kötötte le érdeklődését, és
egyidejűleg az emberalak és arc kifejezése vált lényegessé számára (Gesztenyefák,
1900; Nyári reggel, Márciusi ezt, Nyár, 1902; Festono, 1923; Templom, Október, 1903;
Napos délelőtt, 1905; Gyermekek pónikon, 1905; Nyári nap, 1906 stb.). Oldott és
árnyalt festése lassan nagy foltokká alakulva erős körvonallal, a dekorativitás
ízeit keverte néhány kísérletébe (Archeológia, Levétel a Keresztrol stb.). 1904-től
a táj és a fény mellett műtermi kompozíciók is foglalkoztatták. Aktok, ruhás
alakok, csoportok születtek vásznain komponált színekkel, egyre jobban a stilizálás
felé hajló nagyvonalú, összefogott előadással. 1906-ban a Képzőművészeti
Főiskolán az alakrajz és festés tanára. Budapestre költözött s addig szinte
kizárólagosan szabadtéri gyakorlatát műtermi piktúrával cserélte fel. Életműve több szakaszra tagozódik. A kezdeti korszakára a müncheni leíró
ábrázolás volt a jellemző. A nagybányai szakaszban a plein air sajátos magyar
válfaját teremtette meg. Késői korszakában a posztimpresszionizmus formaproblémái
vonzották (Akt zöld háttérrel, 1911; Akt vörös háttérrel, 1913; Pieta, 1913;
Alvó cigányleány, 1915 stb.). A 20. századi magyar festészet egyik legjelentősebb
képviselője, a nagybányai művésztelep egyik iránymutató egyénisége volt. Nagy
hatással volt a magyar festészet további alakulására. Fő művei a Magyar Nemzeti
Galériában kerültek.
|