Az olajfesték kötőanyaga az olaj (lenolaj,
dióolaj, mákolaj). Oldószere, amivel a tubusból kinyomott sűrű festéket
felfesthetővé tesszük, szintén tartalmaz olajat. Ezt a festőszert ma már készen is
vásárolhatjuk. Festeni olajalapozású vászonra, esetleg deszkára szoktunk. A
festőalapul szolgáló fát, vásznat vagy papírt előzőleg beenyvezik, és
krétaalapozással látják el. Ilyen alapozott vásznakat és farostlemezeket szintén
kaphatunk gyárilag előkészítve. A festéshez legalkalmasabbak a finom, félhosszú,
lapos sörteecsetek, de a tubussűrűségű festéket festőkésekkel is felrakhatjuk.
Az alapozott vásznat, hogy rugalmas, jó
festőfelületet adjon, ún. vakkeretre feszítik, amelynek külső széle magasabb, hogy
a vászon festés közben ne érjen hozzá a vakkerethez. Az olajfesték, minthogy
számtalan tónus kikeverhető belőle, rendkívül alkalmas a legkülönbözőbb festői
hatások visszaadására.
Bár ismerték már a középkorban is, sőt
alkalmazási módjairól maradtak fenn leírások is (Theophilus Presbyter a XII., Cennini
a IV. században), általános művészeti alkalmazását a XV. századi németalföldi
mestereknek köszönhetjük. Vasari, a reneszánsz nagy művészettörténésze a Van Eyck
testvéreknek tulajdonította az olajfestékek feltalálását. A temperafestéssel
szemben valóságos forradalmat jelentett az olajfestés bevezetése. Antonello da
Messina, Piero della Francesca közvetítették az itáliai festők számára ezt a
technikát, amely azután még hosszú fejlődésen ment keresztül.
Lehet az olajjal hígan, lazúrosan vagy
mélyfényű hatással dolgozni. Ezt az teszi lehetővé hogy az olajfestéknek két
típusa van: a fedőfestékek és a lazúrfestékek. A lazúrfestékek csak nagyon sok
olajos kötőanyaggal készíthetők, ezért bennük szinte lebegnek a pigmentszemcsék.
Felfestve őket, nem fedik el teljesen az alattuk lévő foltot, hanem annak színei
átvilágítanak az új rétegen, finom színhatást adva. E finom és egységes
színhatás érdekében a barokk festők egy meghatározott színnel készítették el az
aláfestést, sőt gyakran már az alapozást megszínezték.
Az összes festőanyagok optikai hatását
jól utánozza. Fedőképessége tökéletes. A kép sötét tónusait átfesthetjük
világosakra. Lassan szárad, s így a képet módunk van lassan fejleszteni. A régi
mesterek több rétegű aláfestéses technikájával szemben, amelyben a lazúrozás
játszotta a fő szerepet, a XIX. századi művészek közül többen az egyrétegű,
egyszerre megoldott, "alla prima” festést alkalmazták. Ekkor kerültek
forgalomba a gyári készítésű, jól tárolható és szállítható tubusfestékek. A
művészek kiszabadultak a műteremből; képeiket gyakran a szabadban "egy
ülésre”, aláfestés nélkül készítették el. Az aláfestés úgy történik,
hogy a kép egész felületét széles ecsetkezeléssel, minden részletet elhagyva, a
megfelelő színekkel beborítják. Ezután fognak hozzá a kép kidolgozásához.
Lazúrozásnál egy tüzes alapszín tömör rétegére egymás után többször is
olajban erősen oldott színeket festenek rá, s a színek halvány fátyla alól tűz át
az alapszín. Valamely lazúrszín az alatta levő színnel együtt áttetszősége
folytán egy harmadik; új színt ad, melyet hatásában, ugyanazon két színnek
palettán való összekeverésével nem tudunk eloállítani. A reneszánsz nagy mesterei
Leonardo, Giorgione, Tiziano pompás hatásokat értek el a lazúrozással. Leonardo Mona
Lisa c. képét például elobb fehérrel és barna-feketével festette meg, azután
áttetszőre hígított olajfestékkel vitte rá a színeket legalább négyszer-ötször,
de talán többször is, s így tette művét sejtelmes ragyogásúvá.
Az olajfestéknek sokoldalúsága mellett még
az is vonzó tulajdonsága, hogy jól javítható. A lassan száradó festéket akár
munka közben is lekaparhatjuk, vagy száradás után fedőfestékkel ráfesthetünk, s
ezzel eltakarhatjuk az elrontott részleteket, vagy munka közben is módosíthatunk a
kompozíción.
A vastagon bekent vagy éppenséggel
átfestett kép idővel repedezni kezd, és könnyen lepattogzik. A festékanyagok
ismeretének hiánya következtében is tönkremehetnek egykor ragyogó színű képek.
PI. Munkácsy alapozásul a tüzes hatású aszfaltot, bitument használta, amelyen a
rákent festékek idővel megfeketedtek. A Szovjetunióban legújabban kötőanyagként a
polymerizált vagy szintetikus gyantát alkalmazzák, mellyel vakolatra, üvegre és
vászonra is lehet festeni. Ezzel a kötoanyaggal a festék fizikai és optikai
hatásának jelentőss javítását érték el, állandóbbá, lazúrosabbá s ugyanakkor
tüzesebbé tették. Az alap nem repedezik, s a festék átütését is kiküszöböli.
|